طی ماه های اخیر کشورهای آسیای مرکزی علاوه بر مساله بازگشت جنگجویان اعزام شده به مناطق جنگی در سوریه و عراق و پیوستهای امنیتی مربوط به آنان، با مقوله بازگشت خانوادههای این افراد نیز دست به گریبان شده اند.
البته در این خصوص، کشورهای منطقه رویکرد یکسانی را در پیش نگرفتهاند. بتازگی ازبکستان راهبردی را در پیش گرفته و معتقد است که بازگشت این افراد و استفاده از تجربیات افرادی که پشیمان از اقدامات گذشته هستند، میتواند به نوعی کارکرد واکسیناسیون را در این جوامع داشته باشد.
با این حال نگرانیها همچنان از جذب مجدد این افراد به گروههای تروریستی وجود دارد.
اما در این میان، نحوه و کیفیت بازگشت آنان نیز با چالش هایی جدی همراه شده است. بتازگی، شوکت میرضیایف از روند دشوار بازگشت این افراد به ازبکستان خبر داده و آن را پروسه ای کاملا امنیتی توصیف کرده است.
وی گفت: بازگرداندن آنها بسیار سخت بود. ما یک دوره سخت را برای بازگشت این افراد گذراندیم. هواپیمایی که ما برای بازگشت آنها فرستاده بودیم، زمانی که نیمه راه رسیدن به مقصد بود، بازگردانده شد.
به گفته وی، من تماسی دریافت کردم که میگفت هواپیما ممکن است مورد اصابت قرار بگیرد. من در آن زمان میبایست دستور میدادم که هواپیما در آذربایجان فرود آید. ما اتوبوسهایی برای بازگرداندن زنان و کودکان به آنجا فرستادیم. تنها ۲ دستگاه از ۵ اتوبوس بازگشتند. ما نتوانستیم بازگشت آنها را مدیریت کنیم...
طغیان داعش و گرایش از آسیای مرکزی
با آغاز بحران سوریه و عراق از سال ۲۰۱۱، به مرور تعداد شهروندان آسیای مرکزی که کشورهای خود را برای پیوستن به گروههای مسلح در این کشورها ترک میکردند رو به افزایش گذاشت. بر اساس برخی آمارهای بینالمللی، داعش به تنهایی حدود ۴۱ هزار جنگجوی خارجی از مناطق مختلف دنیا در اختیار داشت که از این میزان بخش قابل توجهی مربوط به شهروندان آسیای مرکزی میشد.
با وجود آن که دستگاههای مختلف هر کدام از جمهوریهای آسیای مرکزی آمارهای متعددی را از حضور شهروندانشان در سوریه و عراق عنوان کردهاند، اما شرایط جنگی و مسائل سیاسی اجازه نمیداد این آمارها انطباق عینی با واقعیت پیدا کنند با این حال حدس زده میشود بین ۶ تا ۱۰ هزار جنگجو از کشورهای آسیای مرکزی به داعش و دیگر گروههای تروریستی پیوسته باشند.
در کنار این آمارها باید به این نکته نیز توجه داشت که بسیاری از این جنگجویان یا به همراه خانواده خود به سوریه و عراق مهاجرت کرده و یا پس از مدتی آنها را نیز به نزد خود بردهاند. شماری از آنها نیز در شرایط زندگی جدید خود ازدواج کرده و حتی صاحب فرزند شدهاند.
این مساله موجب شده تا در سالهای اخیر کشورهای آسیای مرکزی علاوه بر مساله خود جنگجویان و پیوستهای امنیتی مربوط به آنان، با مقوله خانوادههای جنگجویان در سوریه و عراق نیز مواجه باشند.
در این خصوص، کشورهای مذکور رویکردهای یکسانی را در پیش نگرفتهاند. هر کدام از این کشورها بسته به اجماع شکل گرفته در دولتها و میزان تاثیرگذاری افکار عمومی، روندهای متفاوتی را در قبال این شهروندان در پیش گرفتهاند.
در این میان برخی دولتها استدلال میکنند که این شهروندان به خواست خود به سوریه و عراق مهاجرت کردند و دولتها نباید اصراری برای بازگرداندن آنها به کشور داشته باشند.
از سوی دیگر، اما برخی دولتها این فرایند را یک نوع رویکرد پیشگیرانه از بازتولید تروریسم توسط این افراد میبینند. آنها همچنین معتقدند بازگشت این افراد و استفاده از تجربیات آنهایی که پشیمان از اقدامات گذشتهشان هستند، میتواند به نوعی کارکرد واکسیناسیون را در این جوامع داشته باشد.
با این حال نگرانیها همچنان از جذب مجدد این افراد به گروههای تروریستی وجود دارد. فقدان زیرساختهای مناسب اجتماعی، مسائل اقتصادی و دوگانگی هویتی میتواند زمینهساز این امر باشد.
فدراسیون روسیه نیز به عنوان کشور الگو در این زمینه رویکرد متناقضی را از خود نشان داده است. این کشور تاکنون در چند مرحله شهروندان روس را از سوریه و عراق به مسکو بازگردانده است.
بنا به گفته وزارت وضعیت اضطراری، ۲۷ کودک روس در ماه فوریه از عراق به مسکو بازگشتند. در ماه دسامبر نیز ۳۰ کودک دیگر در همین روند به روسیه بازگردانده شده بودند. کرملین همچنین اظهار داشته است که هنوز هم ۱۱۵ کودک روس زیر ۱۰ سال و ۸ کودک بین ۱۱ تا ۱۷ سال همچنان در عراق حضور دارند.
با این حال رئیس دستگاه امنیتی روسیه (FSB) گفته است این امر تهدیدی جدی برای روسیه به شمار میرود. به گفته برخی تحلیلگران توقف برنامه بازگشت این شهروندان و کندی روند کنونی به همین دیدگاه مرتبط است.
نمونه و الگوی تاجیکستان
با این حال، تاجیکستان را میتوان کشوری دانست که بیشترین تلاشها و جدیترین عزم را برای بازگرداندن این شهروندان در پیش گرفته است. مقامات تاجیک معتقدند بیش از ۲۰۰۰ نفر از شهروندان این کشور در سوریه و عراق حضور دارند که احتمال آن میرود حدود ۵۰۰ تن از آنها کشته شده باشند.
۳۰۰ نفر نیز تاکنون به تاجیکستان باز گشتهاند. طی دو هفته اخیر ۸۴ کودک که پدران آنها عضو داعش بوده و مادران آنها عمدتا در زندانهای عراق به سر میبردند از بغداد به دوشنبه منتقل شدند.
دولت تاجیکستان از سال ۲۰۱۴ فرایند بازگرداندن شهروندان خود از سوریه و عراق را آغاز کرده است. در این راستا مباحث متعددی در پارلمان این کشور مطرح شد و زیرساختهای قانونی برای بازگرداندن آنها و اصلاحیههای قانونی مورد نظر صورت گرفت.
سازمان ملل نیز اعلام کرده که از این روند حمایت میکند. فضای افکار عمومی تاجیکستان نیز برای این موضوع به شدت مساعد است و این امر در حقیقت به موضوعی در افکار عمومی تاجیکستان برای بازسازی تصویر دولت این کشور بدل شده است. تجربه جنگ داخلی دهه ۱۹۹۰ یکی از انگیزههای دیگر دولت تاجیکستان برای این امر است.
در آن دوره شمار زیادی از فرزندان مهاجرین تاجیک که در افغانستان به سر میبردند در اردوگاههای آموزش نظامی در افغانستان و مناطقی از پاکستان آموزش دیده و برخی مشکلات را برای دولت این کشور ایجاد کردند.
اگرچه از سال ۲۰۱۴ نخستین بار تاجیکستان برای بازگرداندن شهروندانش از سوریه و عراق اعلام آمادگی کرد، اما از سال ۲۰۱۷ بود که این کشور تلاشهای جدی خود را در این زمینه آغاز نمود. زبیدالله زبیدزاده، سفیر تاجیکستان در کویت اصلیترین چهره تاجیک است که در این زمینه فعال شده است.
وی تلاشهای زیادی در ارتباط با گروههای مختلف از جمله کردها، نیروهای ائتلاف آمریکایی، دولت عراق و دیگر بازیگران فعال در عرصه میدانی سوریه و عراق انجام داده است.
گفته میشود وی به دلیل ارتباطات پیشینی که با امامعلی رحمان داشته است، از سطح قدرت و اختیارات بالاتری در این راستا برخوردار است. رویکردهای مبتکرانه وی در تعامل با گروهها و جریانهای مختلف نیز باعث موفقیتهای زبیدزاده شده است.
او اخیرا گفته بود که ۹۲ کودک و ۴۳ زن تاجیک در عراق حضور دارند که خواستار بازگشت به کشور هستند. برخی از آنها در کمپهای آوارگان حضور دارند و شماری نیز در زندان.
با این حال، روند بازگرداندن این شهروندان مسالهای نیست که دولت تاجیکستان به تنهایی بتواند از پس آن برآید. در کنفرانس بینالمللی اخیری که در دوشنبه با حمایت مالی عربستان سعودی، قطر و روسیه تحت عنوان «مبارزه با تروریسم و منابع مالی آن» برگزار شد، دولت تاجیکستان رسما اعلام کرد به تنهایی نمیتواند چنین روندی را به سرانجام برساند. وزارت امور خارجه تاجیکستان نیز تلاشهای زیادی صورت داده است.
سراجالدین مهرالدین ماه گذشته در سفری به عراق در این زمینه با معاون وزیر خارجه عراق دیدار کرد. در تاریخ ۱۲ فوریه سال جاری نیز وی گفته بود که در بازگشت تمام شهروندانمان از سوریه مصمم هستیم.
در مذاکره با مقامات عراقی برای تسهیل بازگشت این افراد مقرر شده به جای جریمه ۲۵۰۰ دلاری ورود غیرقانونی به این کشور، دولت تاجیکستان به ازای هر شهروند تاجیک ۴۰۰ دلار بپردازد. مذاکرات زیادی نیز با وزرای خارجه عراق و کویت و دفتر یونیسف در عراق برای کمک به فرایند بازگشت این افراد طی این بازه صورت گرفته است.
البته روسیه به عنوان متحد تاجیکستان، تاکنون اصلیترین نقش را در بازگرداندن این شهروندان به این کشور ایفا کرده است.
نمونه و الگوی قزاقستان
در قزاقستان نیز رویکرد نسبتا مشابهی با تاجیکستان در پیش گرفته شده است. در بازه سالهای ۲۰۱۵ به بعد نورسلطان نظربایف، رئیسجمهور پیشین این کشور چندین بار بر بازگرداندن شهروندان قزاق به این کشور تاکید کرده است.
شماری از اسناد و لوایح قانونی نیز در این جمهوری تاکنون به ثبت رسیده است. ماه گذشته در یک اقدام قابل توجه و کم سابقه، ۲۳۱ شهروند قزاق به صورت یک جا از سوریه بازگردانده شدند.
در ژانویه سال جاری نیز یک گروه ۴۳ نفره دیگر نیز در عملیات مشابهی به آستانه بازگردانده شده بودند. این افراد پس از بازگشت به این کشور به یک مرکز ویژه در آکتائو منتقل میشوند. در این مرکز برنامه ویژهای برای جذب این افراد در جامعه ترتیب داده شده است.
بنا به گفته مقامات قزاق، روند این دوره بین ۶ تا ۹ ماه به طول میانجامد و پس از آن این افراد به جامعه قزاقستان باز میگردند. البته باید اشاره داشت شماری از این افراد نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و همچنان در زندان به سر میبرند.
در اینجا نیز روسها نقش بسیار کلیدی و مهمی ایفا میکنند. اما دولت قزاقستان مذاکرات پیوستهای را با ایالات متحده آمریکا و به ویژه برخی گروهها در سوریه در این زمینه صورت داده است.
تمایلات نیمبند در ازبکستان، قرقیزستان و ترکمنستان
در سه جمهوری دیگر تمایل بسیار کمتری برای بازگشت این شهروندان به چشم خورده است. البته در ازبکستان اخیرا میرضیایف در حکمی که ۱۹ سپتامبر سال ۲۰۱۸ به امضا رسید، کمیسیونی را برای تحقیق درباره شهروندان ازبکی که در سوریه، عراق و افغانستان حضور دارند مشخص کرده است.
با افزایش مطالبات عمومی، این کمیسیون بررسی بازگشت شماری از شهروندان ازبک را نیز مورد بررسی قرار داده است. البته پیش از این نمونههای معدودی وجود داشته، اما به صورت سازمان یافته و گسترده نبوده است. همچنین ، سیاست منسجمی نیز در این زمینه وجود ندارد.
در عین حال، گفته میشود در فرودگاههای این کشور سختگیری زیادی در خصوص شهروندان ذکور ۱۸ تا ۴۰ سال صورت میگیرد.
در ترکمنستان نیز دولت این کشور اعلام کرده تمایلی برای بازگرداندن این شهروندان ندارد. در قرقیزستان نیز اگرچه دولت تمایلی از خود نشان نداده و سیاستی را نیز در این باره در پیش نگرفته است، اما افکار عمومی و شماری از سازمانهای مردمنهاد در این زمینه فعالیتهایی را شروع کرده و مطالباتی را مطرح نمودهاند.
لزوم تعامل با کشورهای جنگزده و فرامنطقه
در مجموع میتوان گفت اگرچه برخی جمهوریهای آسیای مرکزی تاکنون تمایلی برای بازگرداندن شهروندان خود از سوریه و عراق نشان ندادهاند، لکن تجربه موفق تاجیکستان و قزاقستان و مطالبات افکار عمومی در کنار حمایتهای سازمانهای بینالمللی نظیر سازمان ملل، در کنار وجهه مثبت و مشروعیتساز این اقدام، سه جمهوری دیگر نیز تا حدودی به این مسیر جلب خواهند شد.
اما با این حال؛ این اقدام نیازمند فرایندهای پیچیده امنیتی و دیپلماتیک در کشورهای جنگزدهای همچون سوریه و عراق است. برای هماهنگی بازگرداندن این افراد میبایست با مقامات امنیتی محلی، گروههای درگیر در مناطق مختلف، هماهنگی با دستگاههای امنیتی-اطلاعاتی بازیگران منطقهای و فرامنطقهای حاضر در دو کشور سوریه و عراق، و نیز دولتهای مستقر در این کشورها هماهنگیهای لازم را صورت داد.
غرب دنبال آسیای مرکزی بیثبات؛ انتقال تروریستها به افغانستان با حمایت آمریکا
«مالک جمعه گولاف» رئیس سابق نهاد اطلاعاتی وزارت دفاع قرقیزستان و کارشناس مسائل نظامی قرقیز در گفتوگو با فارس در بیشکک با اشاره به مسائل امنیتی منطقه اظهار داشت: آسیای مرکزی گزینه جایگزین دیگری غیر از سازمان پیمان امنیت جمعی برای تأمین امنیت و ثبات در منطقه ندارد.
وی گفت: غرب به دنبال ایجاد بیثباتی در آسیای مرکزی است و افغانستان همچنان به عنوان بحرانیترین نقطه واقع در نزدیکی مرزهای آسیای مرکزی میباشد و با حضور نظامیان آمریکایی وضعیت در این کشور تغییر نکرده است.
این کارشناس نظامی تصریح کرد: شبه نظامیان از خاورمیانه به افغانستان منتقل میشوند. آمریکا نیز از این تحولات حمایت کرده و تأمین مالی آن را انجام میدهد.
جمعه گولاف گفت: در حال حاضر تحولات در افغانستان منجر به تشدید مسائل امنیتی در مرزهای مشترک با تاجیکستان شده و همزمان تهدیدات ناشی از سازمانهای تروریستی و افراطگرایی تقویت میشود ضمن اینکه قاچاق جزو جدی ترین تهدیدات منطقه است و کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی باید برنامههای مشترکی در این زمینه انجام دهند.
کارشناس قرقیز افزود: امروز فعالیتهای شبه نظامیان در مرزهای افغانستان به دلیل فعالیت سازمان پیمان امنیت جمعی کاهش یافته اما وضعیت این کشور با ثبات فاصله زیادی دارد.
وی گفت: در نشست آتی سازمان پیمان امنیت جمعی که در شهر «بیشکک» در فصل پاییز برگزار میشود باید ۲ مسئله کلیدی از جمله آموزش نیروهای نظامی در مناطق کوهستانی و تقویت آمادگی افسران برای اجرای عملیات نظامی مطرح شود.
گولاف خاطر نشان کرد: همچنین در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی فعالیتهای فراوانی از جمله در بخش شناسایی نمایندگان سازمانهای افراطی و منابع تأمین مالی آنان انجام میشود.
این کارشناس ادامه داد: سازمانهای تروریستی مانند داعش همچنان جهان و منطقه آسیای مرکزی را تهدید میکنند بنابراین با توجه به تمام موارد ذکر شده اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی باید سطح هماهنگی و تعاملات در بخش مبارزه با تروریسم و افراطگرایی را بالا ببرد.
گولاف تصریح کرد: ایجاد سیستم دفاعی واحد در سالهای ۱۹۹۰ مطرح شده بود و در حال حاضر چالشهای زیادی در ارتباط با این موضوع حل شده اما مشکلات جزئی همچنان وجود دارد.
ظرفیتهای «اوراسیا» در برابر آمریکا؛ پاشنه آشیل واشنگتن کجاست؟
«ایدانبیک اکماتاف» کارشناس مسائل بین المللی قرقیزستان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک با اشاره به امکانات کشورهای عضو اوراسیا برای مقابله با نقش آمریکا در عرصه بینالملل اظهار داشت: تصویب و اجرای هر چه سریعتر تصمیمات در زمینه استفاده از واحدهای مالی ملی کشورهای منطقه در مبادلات تجاری منجر به کاهش نفوذ «واشنگتن» میشود.
وی تصریح کرد: تحولات اخیر در خاورمیانه از جمله اقدامات یک طرفه آمریکا نسبت به ایران به تشدید مسائل امنیتی در جهان منجر شده و همه ما امیدوار به جلوگیری از وقوع بدترین سناریوها هستم زیرا هرگونه تغییراتی در خاورمیانه تأثیر جدی بر منطقه از جمله تخریب زیرساختهای اساسی و اقتصادی کشورها دارد.
اکماتاف افزود: از بین بردن وحدت اسلامی و کنترل بر ثروتهای کشورهای اسلامی هدف اصلی آمریکا و رژیم صهیونیستی است و اقدامات تند عربستان سعودی و امارات متحده عربی باعث نگرانی جامعه بینالمللی میشود.
این کارشناس خاطر نشان کرد: ایران از سال ۱۹۷۹ تحریم است و این جنگ اقتصادی توسط آمریکا هنوز هم ادامه مییابد اما خوشبختانه ایران راههای رسیدن به خودکفایی را پیدا کرده است.
کارشناس قرقیز با اشاره به مشارکت بین المللی گفت: بسیار مهم است که هنوز ابزارهای دیگری برای حل مشکلات مربوط به این مسئله از جمله دیپلماتیک وجود دارند و جامعه جهانی باید از این فرصت استفاده کند.
اکماتاف ادامه داد: اروپا برای رعایت برجام تلاش میکند و حتی برای ادامه همکاری با ایران سیستم مالی بدون نظارت آمریکا را معرفی کرد اما این برنامهها عملی نشدند.
وی اظهار داشت: حتی با وجود تلاشهای اتحادیه اروپا به دلیل اقدامات آمریکا رعایت کامل برجام ممکن نیست زیرا هدف «واشنگتن» و «تل آویو» از این برنامهها حفظ انحصار قدرت نظامی و مقابله با نظام در ایران است.
اکماتاف افزود: ترس از سامانههای موشکی ایران آمریکا و رژیم صهیونیستی را وادار به اقدامات تند مانند هشدارهای آغاز جنگ تمام عیار میکند.
این کارشناس تصریح کرد: رژیم صهیونیستی یک کشور دارای سلاح هستهای و موشک است و اقدامات این کشور در عرصه بینالمللی بسیار تند میباشد و رفتار تل آویو با فلسطینیها، بمباران کردن خاک سوریه و لبنان از این جمله است.
اکماتاف افزود: همچنین رژیم صهیونیستی برای حفظ انحصار نظامی در خاورمیانه از جمله انحصار در زمینه تکنولوژیهای موشکی تلاش میکند زیرا این کشور به خوبی عدم توان کافی برای پیروزی بر ایران را درک کرده است.
کارشناس قرقیز با اشاره به فعالیت «تهران» در چارچوب سازمانهای منطقهای خاطر نشان کرد: سازمان شانگهای یک سازمان نظامی نیست و به این دلیل عضویت کامل یا عضویت به عنوان ناظر در آن امتیازات جدی در حوزه نظامی نمیدهد اما تقویت روابط با روسیه و چین به عنوان اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و کشورهای دارای حق وتو قابل توجه است و از این جهت همکاری ایران با سازمان شانگهای بسیار مهم است.
وی در جواب به سؤال مربوط به تأثیر تحریمها علیه ایران گفت: تحریمهای اقتصادی تأثیر منفی دارد اما روابط تجاری تهران با روسیه و اتحادیه اروپا تقویت شده است.
اکماتاف گفت: دستاوردهای ایران در حوزه کشاورزی، تکنولوژی، علم، آموزش، بهداشت و تولید موشک بی اثر بودن تحریمها را نشان میدهد.
کارشناس قرقیز ادامه داد: ایجاد مانع برای پیشرفت ایران توسط آمریکا به نتایج رضایت بخشی نرسید و در آینده نیز این روند حفظ خواهد شد.
وی افزود: کاهش نقش آمریکا در عرصه بینالمللی مشق دشواری است اما با توجه به تقویت تعامل روسیه، ترکیه، چین، هند و دیگر کشورهای اوراسیا میتوان گفت که تلاشها به سمت کاهش استفاده از دلار به عنوان پایههای اصلی قدرت واشنگتن در حال انجام است.
اکماتاف در پایان تصریح کرد: در آینده نزدیک طرحهایی در زمینه استفاده از واحدهای مالی ملی کشورهای اوراسیا و فرار از دلار تصویب و نقشآفرینی آمریکا در عرصه بین الملل کمتر خواهد شد.
منابع:
https://kaktus.media/.../۳۹۲۲۷۱_nyjno_li_vozvrashat_kyrgyzstancev_iz_sirii._chto_d
www.stanradar.com/.../۳۴۶۲۱-vozvraschenie-iz-sirii-i-iraka-kyrgyzstan-poka-tolko-pr...
https://www.gezitter.org/.../۷۸۸۵۴_u_zabludshih_net_vinyi_kyirgyizskie_grajdane_v...
https://rus.azattyq.org/a/uzbekistan-۱۵۶-grazhdan-vyvezeny-s.../۲۹۹۷۳۶۸۴.html
نظر شما